Jedną z pierwszych rzeczy jaką zmieniłem w swoim Specu były pedały. Po niecałych 200 kilometrach pożegnałem się ze standardowymi platformami, które możemy znaleźć niemal w każdym rowerze na rzecz pedałów zatrzaskowych. Niestety, razem z taką wymianą idzie w parze zakup nowego, dopasowanego do nowego systemu, obuwia. A to niestety w przypadku rowerów szosowych nie jest tanie. Na szczęście, za sprawą dobrej promocji udało mi się zdobyć Northwave Aerlite SBS – jeden z lepszych modeli butów od tego producenta.

20160407_214413

O pedałach nie mam co wspominać. Zwykły, podstawowy model, który kupiłem żeby na spokojnie nauczyć się jeździć w zatrzaskach. Dopiero teraz zaczynam myśleć o zmianie na jakiś lepszy model – może Ultegrę? Kto wie. Natomiast wracając do samych butów. Northwave Aerlite SBS to model przeznaczony do jazdy w ciepłych warunkach, jeśli więc myślisz że będą to buty w których przejeździsz zarówno te cieplejsze jak i zimniejsze sezony to niestety muszę Cię zasmucić – poszukaj innego modelu. Aerlite to bardzo dobrze wentylowane buty, nie ważne jak ciepło jest na dworze, mogę zapewnić Cię, że stopa będzie doskonale chłodzona. Na początku marca, przy temperaturze odczuwalnej około 3-4 stopni było mi w nich zdecydowanie zbyt chłodno. Ale im wyższa będzie temperatura powietrza tym bardziej będziesz z nich zadowolony, a Twoje stopy będą Ci za nie dziękować.

Główną zaletą Aerlite SBS jest natomiast ich podeszwa. Niezwykle sztywna, zapewniająca bardzo dobre przełożenie mocy jakie generują nasze nogi na napęd. Zapewnia to podeszwa zbudowana z pięciu warstw włókien węglowych, dodatkowo wzmocniona drewnem. Tak, drewnem. Poprzedni model tych butów, Aerator był zbudowany z karbonu oraz tytanu. Dzięki tej zmianie udało się odchudzić podeszwę, dzięki czemu mamy wrażenie, jakby nasza stopa była przytwierdzona bezpośrednio do pedału bez udziału jakiegokolwiek sprzętu.

Ale nawet najlepsza podeszwa na niewiele się zda, jeśli nasza stopa nie będzie odpowiednio umocowana w bucie. Zapięcie stanowią dwa rzepy oraz klamra. Sama klamra to dla mnie strzał w dziesiątkę. W pełni mamy możliwość ustalenia jej długości za sprawą bardzo prostego systemu, a samą moc mocowania możemy bardzo dokładnie ustawić za pomocą “przycisków” w sprzączce. Są ich dwa plus dźwigienka. Dźwigienką zwiększamy trzymanie klamry, jeden z przycisków jest odpowiedzialny za poluzowanie jej o jeden “klik” natomiast drugi całkowicie ją luzuje, dzięki czemu możemy szybko zdjąć buta.

Same buty są niesamowicie wygodne. Nie zdarzyło mi się, żebym odczuwał dyskomfort – nieważne czy była to krótka przejażdżka czy długi trening, zawsze miałem raczej uczucie niedosytu. Że zabrakło czasu na dłuższą jazdę i trzeba wrócić do innych obowiązków. Na pewno powodem takiego stanu rzeczy jest ich waga. W rozmiarze 45 (czyli moim) ich waga to około 920 gramów.

Clipboard02

Minusy? Chyba największym jest ich wygląd. Owszem, świetnie wyglądają w czerni i srebrze, ale od butów do kolarstwa szosowego oczekiwałbym raczej delikatniejszej linii. Zdecydowanie bardziej podoba mi się design obuwia, no oczywiście, Speca, aniżeli Northwave’a. Według mnie bliżej im do linii MTB niż szosowej. Ale tym, co mnie najbardziej zadziwia to cena. Owszem, jest to jeden z topowych modeli, ale bez promocji nie zapłaciłbym za nie blisko 1000 zł.

Słowem podsumowania – jeśli gdzieś uda Ci się znaleźć te buty w przystępnej cenie, możesz je śmiało kupować. Zapewnią Ci doskonałe wrażenia z jazdy oraz poprawią jej komfort. Dodadzą też tych kilka watów, które na pewno Ci się przydadzą. Jeśli jednak nie planujesz się ścigać, a szosa to dla Ciebie hobby oraz odrobina ruchu to polecałbym poszukać tańszych modeli. Na przykład Shimano. W ofercie tego producenta znajdziesz dużo ciekawych butów przystosowanych pod SPD-SL, a co ważniejsze – dużo tańszych. A jak Wasze doświadczenia z obuwiem do rowerów? Jeździcie w zatrzaskach czy jednak zostajecie na platformach? Zachęcam także od odwiedzenia mnie na profilu na Facebooku – znajdziesz tam sporo ciekawych rzeczy, na które często tutaj nie ma czasu.